Rondrit Noord Brabant

20 april 2026

Rondrit Noord Brabant en bezoek aan een Alpaca boerderij

Maandag 20 april vertrokken we met een volle bus, zes vrouwen en één man, vol enthousiasme richting Noord-Brabant. Het zonnetje werkte vrolijk mee en de sfeer zat er meteen goed in. Bestemming: ons vertrouwde, favoriete koffieadres in Hooge Zwaluw, “Ik zeg Hooge Zwaluwe!” en dan roepen jullie natuurlijk in koor: “Onze Kerk!”. De kerkdeur stond al uitnodigend open en het vriendelijke personeel heette ons warm welkom. Ooit werd deze kerk in 1865 gebouwd als de Willibrorduskerk en twee jaar later in gebruik genomen. In 2013 sloot de kerk haar deuren, maar gelukkig kreeg het gebouw een prachtig tweede leven als Restaurant “Onze Kerk” na een grondige verbouwing en restauratie.
Bij “Onze Kerk” is iedereen welkom en dat menen ze ook echt. Het team bestaat deels uit mensen met een verstandelijke beperking. Want wat is “gewoon”? Hier draait het om samen werken, elkaar versterken en een plek creëren waar iedereen zich thuis en gewaardeerd voelt.
Na de koffie en gezelligheid vervolgden we onze tocht door het mooie Brabantse landschap, binnendoor richting Vorstenbosch. Daar wachtte ons een bezoek aan een alpacafarm, voor een heerlijke lunch naar eigen keuze. Een alpaca is een vriendelijk, nieuwsgierig dier met een zachte vacht en een guitige uitstraling een soort knuffel op poten, maar dan met een eigen willetje.
De lunch was fantastisch, de deelnemers uitgelaten en goedgehumeurd, en met een goed gevuld buikje trokken we nog even de wei in om de alpaca’s te bewonderen. Ook het winkeltje vol met allerlei alpaca-souvenirs werd druk bezocht.
Na al deze indrukken zetten we onze tocht voort. De grote weg werd zoveel mogelijk vermeden, dus we slingerden heerlijk over kleine weggetjes richting Lopik en Schoonhoven, genietend van het uitzicht en elkaars gezelschap.
En eerlijk is eerlijk, na zo’n dag vol koffie, cultuur, knuffelbare dieren en lekker eten, de chauffeur die een mooie rit heeft gemaakt, kunnen we maar één ding concluderen wij hebben een topdag gehad!

Met een hartelijke groet namens:
chauffeur Maarten Schinkel en begeleidster Carla Corbeau.

Tot de volgende keer!